Essent

"Je moet zijn waar mensen vacatures vinden: zoekmachines. Dat is Indeed en Indeed doet het beter dan welke zoekmachine dan ook."

Bjorn Luijters, Senior Recruiter & Recruitment Marketing Specialist, RWE/Essent Essent
Bekijk alle praktijkvoorbeelden

Het grootste energiebedrijf in Nederland past haar wervingsmethodes zodanig aan dat kandidaten op mobiel ook makkelijk kunnen solliciteren

Essent is een energiebedrijf dat gas, elektriciteit en energiediensten levert aan 2,5 miljoen consumenten en bedrijven in Nederland en België. Essent is onderdeel van het internationale energieconcern RWE (66.000 medewerkers in Europa) en is één van de grootste producenten van duurzame energie in Nederland. In heel Europa, levert RWE elektriciteit en gas aan meer dan 24 miljoen klanten. In 2013 was de jaaromzet van Essent als leveringsbedrijf 6,3 miljard euro en aan het einde van hetzelfde jaar werkten er meer dan 3.000 mensen.

Het team van Bjorn Luijters, Senior Recruiter & Recruitment Marketing Specialist bij RWE en Essent, heeft als doel om het best passende talent aan te trekken voor verschillende afdelingen in zowel de B2C als de B2B divisies waaronder Consumer Operations, Formula Management, Marketing, Business Development en Innovatie.

Op zoek naar innovatieve en passende kandidaten

Innovatie en kwaliteit staan hoog in het vaandel bij Essent net als een fact-based en data gedreven manier van werken. Essent biedt haar medewerkers veel maar vraagt er ook iets voor terug. Zij stellen dan ook hoge eisen aan nieuwe medewerkers. Bjorn is voortdurend op zoek naar talent want de concurrentie is groot en dat vraagt om een effectieve manier van werven. “Voorheen hebben wij traditionele media gebruikt zoals generieke en specifieke jobboards maar omdat wij daarmee niet genoeg passende kandidaten meer konden vinden, zijn wij op zoek gegaan naar kanalen die beter renderen en zowel de kwantiteit als kwaliteit leveren tegen een concurrerende CPC en CPA”, aldus Luijters. “Je moet zijn waar mensen vacatures vinden: zoekmachines.”

In 2014 heeft Essent dan ook alleen maar zoekmachines en sociale media ingezet en afscheid genomen van traditionele media. Hiermee heeft Essent volgens Luijters 80% van de kosten bespaard, dus een slok op een borrel als het gaat om jaarbudgetten.

“Wanneer we het hebben over paid channels staat Indeed op nummer 1. Niet alleen ontvangen we via Indeed meer sollicitaties dan via elk ander kanaal, wij nemen via Indeed ook meer mensen aan wat dus betekent dat we met Indeed de juiste mensen bereiken. En dat alles tegen veel minder kosten.” Luijters stuurt op campagnematige wijze en kan zien dat de kosten per cv voor bijvoorbeeld een hr-vacature via Indeed ongeveer 22 tot 23 euro zijn, wat 20 tot 30% lager is dan bij Google.

Bovendien werkt Bjorn nauw samen met het team van Indeed waardoor heel snel aanpassingen kunnen worden doorgevoerd zonder extra kosten. “Ik kan de campagnes tweaken wanneer dat nodig is”, aldus Luijters. “Over het afgelopen jaar hebben we een geweldige partnership opgebouwd met Indeed waar we op kunnen bouwen. Er is een stuk rust en het product doet wat het moet doen en dat is converteren.”

"De gegevens van Indeed gaven ons een beter beeld waar onze kandidaten vandaan kwamen. Wij hebben onze strategie zodanig aangepast dat wij een eenvoudige sollicitatieprocedure bieden voor zowel mobiel als desktop."

Bjorn Luijters, Senior Recruiter & Recruitment Marketing Specialist, RWE/Essent
Essent

Kandidaten bereiken op alle platforms

Data speelt een grote rol in de recruitmentstrategie van Essent. Luijters en zijn team meten alles en monitoren de prestaties van elk kanaal en sturen bij waar nodig. Het resultaat is een datagedreven manier van werken wat inzicht geeft in welke kandidaat via welk kanaal komt en of ze zijn aangenomen. Pas dan kan je van fact-based recruitment spreken.

Het partnership met Indeed heeft het proces bij Essent direct beïnvloed. Toen uit analyse van Indeed bleek dat Essent ongeveer 25% van de kandidaten misliep omdat zij via een mobiel platform niet gemakkelijk op hun site konden solliciteren, gingen Luijters en zijn team op zoek naar een oplossing voor mobiel. “Mensen zoeken online en als ze niet onmiddellijk kunnen solliciteren, dan verliezen we ze,” zegt Luijters. “De gegevens van Indeed gaven ons een beter beeld waar onze kandidaten vandaan kwamen. Wij hebben onze strategie zodanig aangepast dat wij een eenvoudige sollicitatieprocedure bieden voor zowel mobiel als desktop.”

Met Indeed kan Essent nu een mobiele carièrresite implementeren zonder belemmeringen en er is geen integratie met een ATS nodig. De mobiele carrièresite weerspiegelt het sollicitatieproces wat Essent al op de desktop biedt en maakt het voor de kandidaten mogelijk om te zoeken naar, en solliciteren op, vacatures via hun smartphones en tablets.

Gerelateerde praktijkvoorbeelden

Hitachi Data Systems

Hitachi Data Systems

Opslag en virtualisatie-oplossingen voor databeheer en -bescherming.

PostNL

PostNL

De marktleider in Nederland op het gebied van post- en pakkettendistributie.

Universiteit van Oxford

Universiteit van Oxford

Vooraanstaande universiteit op het gebied van educatie, onderzoek en innovatie.