Veelgestelde vragen over recruitment via Indeed

 
Op dit moment neem ik niemand aan. Kan ik mijn actieve vacatures pauzeren?
 
Ja. Indeed is volledig flexibel en je kunt je vacatures pauzeren of sluiten wanneer je wilt zonder negatieve gevolgen. Ga hiervoor naar het tabblad Vacatures van je Indeed-dashboard. Bekijk dit handige artikel voor informatie over hoe je de status van je vacature kunt wijzigen.
 

Virtuele sollicitatiegesprekken tijdens de coronacrisis

Hieronder vind je een aantal veelgestelde vragen en de antwoorden op deze vragen over het voeren van virtuele sollicitatiegesprekken tijdens de coronacrisis:
 
Moet ik nu virtuele sollicitatiegesprekken voeren in plaats van face-to-face?
Als je social distancing in acht wilt nemen, vervang je persoonlijke gesprekken door een virtuele omgeving. Als je niet direct iemand hoeft aan te nemen, kun je ook je sollicitatiegesprekken uitstellen totdat het normale leven weer opgepakt kan worden. Als je de sollicitatiegesprekken uitstelt, loop je echter mogelijk beter gekwalificeerde kandidaten mis. Daarom is het beter om een virtueel gesprekssysteem op te zetten.
 
Welk videoplatform kan ik gebruiken voor virtuele sollicitatiegesprekken?
Veel online bericht- en e-mailsystemen beschikken over videofuncties die eenvoudig te gebruiken zijn. Bekijk het e-mail- of berichtenplatform dat je gebruikt om te zien of je virtuele sollicitatiegesprekken kunt voeren. Je kunt ook kiezen uit verschillende betaalde en gratis diensten, zoals Skype, Google Hangouts of Zoom. De keuze is afhankelijk wat je nodig hebt, zoals het delen van je scherm of de mogelijkheid om meerdere mensen uit te nodigen.
 
Wat is een goede planning om weer mensen aan te nemen?
Het is lastig te voorspellen wanneer de coronacrisis op zijn einde loopt en daarom moet je een realistisch beeld geven aan kandidaten met wie je een sollicitatiegesprek voert. Zelfs als je besluit om iemand aan te nemen, geef dan duidelijk aan hoe de kandidaat tijdens deze periode van social distancing wordt ingewerkt. Vertel de kandidaat ook wat jouw maatregelen zijn om medewerkers gezond en veilig te houden tijdens deze crisis.
 

Omgaan met onzekerheid voor je bedrijf

Hier volgen een paar veelgestelde vragen over de impact van de coronacrisis op bedrijven:
 
Kan ik financiële steun krijgen als mijn bedrijf tijdelijk moet sluiten vanwege het coronavirus?
Bedrijven kunnen rekenen op enige financiële steun tijdens lokale, nationale of internationale noodsituaties. Raadpleeg je lokale en landelijke overheidsinstanties voor meer informatie over recente wetgeving voor hulp aan bedrijven. De KVK kan hier informatie over geven.
 
Hoe kan ik medewerkers ondersteunen die niet naar de werkplek kunnen komen voor hun normale diensten?
Er zijn verschillende opties beschikbaar om medewerkers te ondersteunen. Bied meer flexibiliteit en toon begrip. Medewerkers moeten ook de veranderingen in het schema van gezinsleden of beperktere vervoersopties inpassen in hun dagelijks leven. Bied indien mogelijk extra vrije dagen of betaald verlof. Bekijk deze pagina van het UWV met informatie voor werkgevers over het coronavirus en beschikbare ondersteuning.
 
Wanneer kan ik weer normaal werken?
De terugkeer naar normale personeelsbezetting, werkzaamheden en openingstijden kan wel even duren. Momenteel is er geen duidelijk antwoord op de vraag wanneer het normale leven weer wordt hervat. Blijf lokale, nationale en internationale bronnen raadplegen voor updates over quarantaine en andere veiligheidsmaatregelen.
 

Extra financiering

Hier volgen een paar veelgestelde vragen over extra financiering, zodat je een beter beeld hebt van je opties:

 
Wat zijn de vereisten om in aanmerking te komen voor de compensatieregeling voor mkb-bedrijven?
De Tegemoetkoming Ondernemers Getroffen Sectoren COVID-19 (TOGS) is bedoeld voor mkb-bedrijven die schade lijden door noodgedwongen sluiting, inperking van bijeenkomsten en/of het negatieve reisadvies. Om in aanmerking te komen, moet je aan bepaalde voorwaarden voldoen en moet de hoofdactiviteit van je bedrijf overeenkomen met een van de vastgestelde SBI-codes. De voorwaarden zijn onder meer:
 

  • Je bedrijf is voor 15 maart 2020 opgericht
  • Je bedrijf heeft maximaal 250 medewerkers
  • Je hebt een fysieke vestiging in Nederland
  • Je bedrijf is niet failliet

 
Hoe kunnen werkgevers het personeelsverloop verminderen tijdens de coronacrisis?
Werkgevers kunnen het personeelsverloop verminderen door richtlijnen en best practices voor zieke medewerkers of medewerkers met symptomen te implementeren. Hier vind je het advies van het RIVM en de KVK om om te gaan met zieke medewerkers die het coronavirus kunnen verspreiden:
 
Raad zieke medewerkers aan om thuis te blijven
De KVK raadt het mkb aan om rekening te houden met de gezondheid van je personeel, je klanten en jezelf. Zo kun je toch je goederen en diensten blijven leveren, met de kwaliteit die klanten kennen en vertrouwen.
 
Vanwege de verspreiding van het coronavirus raadt het RIVM medewerkers met symptomen zoals acute luchtwegaandoeningen aan om thuis te blijven om verdere besmetting te voorkomen. Volgens het RIVM kunnen ze weer naar het werk komen als ze gedurende 24 uur zonder gebruik van medicatie koortsvrij zijn en geen tekenen van koorts of vergelijkbare symptomen vertonen.
 
Evalueer de regels voor ziekteverzuim
Ondernemers kunnen het ook handig vinden om hun regels voor ziekteverzuim opnieuw te beoordelen op het naleven van richtlijnen voor de volksgezondheid. Zo kunnen ze medewerkers ondersteunen die ziek worden en ook zorgen voor naleving van de wetgeving. Als medewerkers worden geïnformeerd over het bedrijfsbeleid, kunnen ze zich eraan houden en kennen ze hun rechten.
 
Het RIVM stelt ook voor dat werkgevers geen doktersverklaring vereisen wanneer medewerkers een acute luchtwegaandoening hebben. In deze omstandigheden hebben het medisch personeel en de medische instellingen het te druk om tijdig de juiste documentatie te verstrekken.
 
Daarnaast moeten werkgevers hun personeel aanraden om hen op de hoogte te stellen van reisplannen. Zo kunnen bedrijfseigenaren zich beter voorbereiden op de terugkeer van hun medewerkers, mochten zij de ziekte oplopen.
 
Isoleer zieke medewerkers
Het RIVM raadt bedrijfseigenaren aan om medewerkers met symptomen zo snel mogelijk af te zonderen van gezonde medewerkers. Het is belangrijk dat deze medewerkers worden geïdentificeerd en direct naar huis worden gestuurd om te voorkomen dat de ziekte zich verspreidt. Symptomen van acute luchtwegaandoeningen zijn onder andere hoesten en kortademigheid. Het RIVM vraagt iedereen om in de elleboog of een tissue te hoesten of niezen en regelmatig de handen te wassen om de verspreiding van het virus tegen te gaan.
 
Normaal schoonmaken
Het RIVM raadt aan dat bedrijven hun normale schoonmaakprocedures voortzetten om de werkplek schoon te houden. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om het schoonmaken van werkoppervlakken zoals aanrechtbladen en deurknoppen. Je kunt ook overwegen om medewerkers desinfecterende wegwerpdoekjes te geven om extra hygiëne aan te moedigen.
 
Stimuleer verantwoordelijk gedrag in verband met hygiëne en ziekte
Je zou posters op opvallende plekken kunnen ophangen om hygiënisch gedrag te stimuleren en medewerkers vragen thuis te blijven als ze ziek zijn of zich niet goed voelen. Andere maatregelen waaraan je kunt denken zijn het verstrekken van tissues en zeep zodat medewerkers hun handen kunnen wassen .
 
Waar kunnen mkb-bedrijven meer informatie vinden over overheidssteun?
De KVK heeft een Coronaloket op de website gezet met informatie en veelgestelde vragen over de coronacrisis en de beschikbare regelingen. Zo kun je bijvoorbeeld de regelingencheck invullen om te bepalen voor welke regelingen jouw bedrijf in aanmerking komt, maar je vindt er ook informatie over deurbeleid voor winkels, besmettingen op de werkvloer en kinderopvang. Op de website van het RIVM worden continue updates geplaatst over het coronavirus en de maatregelen die de overheid heeft genomen.
 

Veelgestelde vragen over crisiscommunicatie

Hier volgen een paar veelgestelde vragen over zakelijke communicatie tijdens een crisis:
 
Wat zijn de fasen van crisismanagement?
 
Crisismanagement kent drie fasen:
 

  1. Pre-crisis: De belangrijkste aspecten van de pre-crisisfase zijn preventie en voorbereiding. Onder preventie valt het identificeren en minimaliseren van alle bekende risico’s die mogelijk kunnen leiden tot een crisis. Onder voorbereiding valt het ontwikkelen van een crisismanagementplan (CMP), het samenstellen en trainen van een crisismanagementteam, het uitvoeren van oefeningen om het plan en het team te testen en het opstellen van een aantal berichten die kunnen worden gebruikt in een crisis.
  2. Crisisreactie: In deze fase reageren bedrijven op de crisis. Dit gebeurt via woorden of handelingen of een combinatie hiervan. Pr-professionals spelen normaal gesproken een grote rol in de reactie van een bedrijf op een crisis. Zij begeleiden het bedrijf bij het opstellen van berichten die gericht zijn aan bepaalde doelgroepen. De mate van de reactie is grotendeels afhankelijk van de heersende crisis, maar deze fase kan normaal gesproken worden verdeeld in twee verschillende gedeelten: de eerste reactie en vervolgens het herstellen van de reputatie van het bedrijf.
  3. Post-crisis: Op dit punt wordt de normale situatie weer hervat. Zelfs al behoeft de crisis niet meer zoveel aandacht, dan nog moeten er opvolgberichten worden gestuurd aan de medewerkers, klanten en media. Uiteindelijk is de hoeveelheid benodigde opvolginformatie tijdens de fase afhankelijk van hoeveel informatie het bedrijf gedurende de crisis heeft beloofd. Naast communicatie moet er in de post-crisisfase enige zelfevaluatie worden uitgevoerd zodat het bedrijf kan beoordelen hoe er tijdens de crisis is gehandeld, kan leren van eventuele fouten en vervolgens het crisismanagementplan op basis hiervan kan aanpassen.

 

Wat is het doel van een crisiscommunicatieplan?
Crisiscommunicatieplannen zijn richtlijnen die door bedrijven worden ontwikkeld en gebruikt om zich voor te bereiden op een onverwachte gebeurtenis of noodsituatie. De primaire functie van een crisiscommunicatieplan is het ontwikkelen van een strategie voor de manier waarop het bedrijf reageert bij een crisis en hoe het communiceert met belangrijke doelgroepen tijdens de gebeurtenis. Deze plannen bevatten normaal gesproken stappen die moeten worden ondernomen wanneer de crisis zich voor het eerst voordoet, strategieën voor communicatie met de bevolking, belanghebbenden, media, klanten, partners en medewerkers en hoe vergelijkbare problemen in de toekomst kunnen worden voorkomen.
 
Een goed opgezet crisiscommunicatieplan zorgt ervoor dat bedrijven zo snel mogelijk informatie en consistente berichtgeving kunnen verstrekken.
 
Wat zijn de verschillende soorten crises?
 
Crises zijn er in allerlei soorten en maten, zoals:
 

  • Geweld op de werkplek
  • Wanbeleid van managers
  • Confrontatiecrisis
  • Bedrog en misleiding
  • Criminele medewerkers
  • Natuurramp
  • Financiële crisis
  • Technologiecrisis

 

*Indeed biedt deze informatie aan als een gunst voor de gebruikers van deze site. Merk op dat we niet je adviseur zijn voor juridische zaken of zaken met betrekking tot aanwerving. We zijn niet verantwoordelijk voor de inhoud van je vacatures en geen van de hier opgenomen informatie vormt een garantie voor de prestaties.