Hoe je positief kunt blijven denken tijdens de coronacrisis.

Geplaatst op 26 maart 2020.

 
De coronacrisis blijft het onderwerp van de dag en zorgen over de economische impact van quarantaine en de maatregelen van de Rijksoverheid nemen toe. Het is dan ook niet gek als ondernemers het even niet meer zien zitten. Maar als je een positieve instelling weet te houden, kun je je medewerkers beter helpen en doordachte, proactieve beslissingen nemen om de uitdagingen van de komende weken en maanden het hoofd te bieden.

 

Feiten over positief denken

Zoals de meesten van jullie al weten, kan een positieve instelling helpen om afgewogen beslissingen te nemen in deze belangrijke periode.

 
Wat de wetenschap in het kort zegt over positief denken:
 

  • Meer veerkracht: Als je positieve emoties ervaart in stressvolle perioden, verbetert je veerkracht en wordt je cardiovasculair herstel versneld (Engels artikel). Dit houdt in dat je bloeddruk sneller stabiliseert en je hartslag lager wordt, waardoor je gemakkelijker kalm en positief kunt blijven.
  • Verbeterde afweer: In dit artikel wordt beschreven dat mensen met een positieve instelling beter met ziektesymptomen kunnen omgaan.
  • Duidelijker nadenken: Met een positieve instelling kun je beter problemen oplossen, beslissingen nemen, creatief denken en objectief oordelen. Als je positief blijft denken, kun je bijvoorbeeld het beste technologische platform voor je team selecteren en een plan bedenken om je bedrijfsactiviteiten voort te zetten, ongeacht de internationale situatie.

 

Gerelateerd artikel: Hoe werknemers met succes kunnen thuiswerken

 

Dit zijn enkele manieren om de komende weken met beide benen op de grond te blijven staan:

Door je te focussen op de positieve kant, kun je de situatie vanuit een opbouwend perspectief bekijken. Hoewel dit lastig is met de huidige pandemie, zijn er verschillende dingen die je kunt doen om positief te blijven:

 

1. Erken je emoties

Sta het jezelf toe om al je emoties te voelen. Als je erkent dat je gestrest bent of je zorgen maakt, voel je je juist meer de baas over die emoties. Deze stap helpt je ook om negatieve emoties te beheersen en de situatie vanuit een ander perspectief te bekijken. Als je je gevoelens wegstopt of negeert, zullen ze altijd terugkomen. Probeer eens een meditatie-app zoals Headspace. Maak in de ochtend of avond wat tijd vrij om stilte te ervaren en tot rust te komen. Je kunt ook overwegen een abonnement aan te schaffen voor al je medewerkers.

 

2. Geef prioriteit aan de feiten

Om helder te kunnen blijven, is het belangrijk dat je op doordachte wijze omgaat met het coronavirus. Vraag jezelf af in welke mate deze crisis impact heeft op jouw leven en bedrijf, welke voorzorgsmaatregelen je kunt nemen en hoe je kunt omgaan met eventuele negatieve gevoelens die je ervaart. Maak een lijstje van de dingen waarop je zelf invloed kunt uitoefenen (zoals wat je voor ontbijt eet, hoe laat je de wekker zet enzovoort) en dingen waarop je geen invloed hebt (zoals maatregelen van de overheid, keuzes die familieleden maken enzovoort). Bezoek voor informatie regelmatig betrouwbare websites, zoals de website van het RIVM, in plaats van social media of niet-geverifieerde bronnen. Als je prioriteit geeft aan de feiten, blijf je goed geïnformeerd en kun je niet-nuttige informatie buiten beschouwing laten in je beslissingsproces.

 

3. Begin met een wekelijkse dankbaarheidsoefening

Dankbaarheid verandert jezelf en je hersenen (Engels artikel). Recent onderzoek heeft aangetoond dat bijvoorbeeld het wekelijks schrijven van een korte brief over dingen waarvoor je dankbaar bent in je leven permanente positieve effecten op je hersenen kan hebben. Maak ‘s ochtends voor je opstaat vijf minuten vrij om vijf dingen te noteren waarvoor je dankbaar bent. Denk bijvoorbeeld aan de gezondheid van je familie, vrienden en medewerkers, het feit dat je team op afstand kan werken of de steun van de overheid voor ondernemers. Dit kan zelfs een positief effect op je gezondheid hebben. Als je minder inzit over dingen die je toch niet kunt beïnvloeden, voel je je kalmer. Dat leidt weer tot minder onrust en een beter afweersysteem.

 
Misschien zou je zulke dankbaarheidsoefeningen ook voor je teamleden kunnen invoeren, zodat ze een positieve instelling blijven houden. Vraag iedereen bijvoorbeeld te vertellen waarvoor ze dankbaar zijn in de chattool van je bedrijf of deel een moment van dankbaarheid in videogesprekken voor de vergadering begint.

 

4. Plan regelmatig videogesprekken, maar niet alleen over werk

Het is belangrijk om te onthouden dat niemand er alleen voor staat. Iedereen maakt deze crisis mee, als gemeenschap, als land, als wereld. Put kracht uit de mensen in je omgeving en probeer positief te blijven voor hen en voor je medewerkers.

 
De fysieke isolatie betekent niet dat je je ook sociaal en emotioneel moet afzonderen. Implementeer verplichte wekelijkse videochats of -telefoontjes met je medewerkers. Vraag aan het begin van elk gesprek hoe iedereen zich voelt. Laat iedere medewerker in ongeveer twee minuutjes vertellen hoe het gaat, waarbij de nadruk moet liggen op persoonlijke gevoelens en niet op werk. Moedig medewerkers aan suggesties te geven en maak een kanaal in de chattool waar ze elkaar op ongedwongen wijze kunnen helpen.

 

5. Houd een normale dagelijkse routine aan

Houd zoveel mogelijk je dagelijkse routine aan om ook het gevoel te krijgen dat het leven nog
‘normaal’ is. Zet je wekker zoals altijd en doe alles wat je normaal ‘s ochtends zou doen. Ga je altijd eerst naar de sportschool? Maak in plaats daarvan een wandeling of doe een work-out in je eigen woonkamer. Kleed je aan en begin je werkdag rond de tijd die je gewend bent. Blijf doelbewust, geniet van je vrije tijd en houd zoveel mogelijk het gevoel van de gewone of normale toestand vast. Deze gewoonten bevorderen een gevoel van controle en een positieve kijk op het leven en je werk.
 

6. Werk aan je lichamelijke gezondheid

Blijf regelmatig in beweging en zorg ervoor dat je dagelijks even naar buiten gaat voor wat frisse lucht. Nu je meer thuis bent, is het belangrijk om gezonde maaltijden te maken en een evenwichtig voedingspatroon aan te houden. Vergeet ook niet dat slaap heel belangrijk is en probeer je te houden aan de aanbevolen zeven tot negen uur slaap per nacht. Op YouTube kun je ook veel gratis trainingen vinden waarvoor je weinig tot geen fitnessapparatuur nodig hebt.

 
Nuttige bronnen:

 

 

7. Focus op de prestaties van jezelf en je medewerkers

Een gevoel van voldoening kan de algemene gemoedstoestand verbeteren en je eraan herinneren dat je nog wel controle hebt over wat er gebeurt in je leven en met je bedrijf. Beide stimuleren positieve gevoelens.

 
Stel jezelf de volgende vraag: steekt een bepaalde medewerker boven de rest uit in deze lastige periode? Plan een gesprek met die persoon en vraag de medewerker hoe hij of zij dit heeft bereikt. Hoe blijft de medewerker positief en hard aan het werk? Deel die inzichten met je team.

 
Stimuleer teamleden om elkaar aan te moedigen of op te beuren. Als je normaal beoordelingsgesprekken voert, kun je overwegen die dit kwartaal af te schaffen (Facebook heeft onlangs iets vergelijkbaars aangekondigd (Engels artikel)) en medewerkers in plaats daarvan aanmoedigen om elkaar complimenten te geven.
 

*Indeed biedt deze informatie aan als een gunst voor de gebruikers van deze site. Merk op dat we niet je adviseur zijn voor juridische zaken of zaken met betrekking tot aanwerving. We zijn niet verantwoordelijk voor de inhoud van je vacatures en geen van de hier opgenomen informatie vormt een garantie voor de prestaties.