Hoe je relaties opbouwt met klanten tijdens de coronacrisis

Geplaatst op 26 maart 2020.

 
Nu veel bedrijven sluiten en aan social distancing doen vanwege de coronacrisis, is het belangrijk om klanten op de hoogte te houden van de status van je bedrijf. Als je je klanten wilt behouden in deze moeilijke tijd, moet je consistent blijven communiceren om hen ervan te verzekeren dat je bedrijf nog gewoon functioneert. Op deze manier kun je contact houden met je klanten terwijl je fysiek toch op afstand blijft.

 
Waarom is het zo belangrijk om klantrelaties tijdens de coronacrisis te onderhouden en hoe kun je positief met je klanten blijven communiceren?
 
Gerelateerd artikel: Tips voor zakelijke communicatie tijdens de coronacrisis

 

Relaties met klanten opbouwen tijdens de coronacrisis

Nu bedrijven tijdelijk sluiten, aangepaste openingstijden hanteren of volledig op afstand gaan werken, is het belangrijk om klanten op de hoogte te houden van hoe jouw bedrijf omgaat met deze situatie en wat je plannen zijn. Zo laat je klanten zien dat jouw bedrijf responsief is en dat ze gewoon zaken met je kunnen doen. Als je regelmatig updates deelt, moedig je klanten bovendien aan om bij jou te blijven kopen en je bedrijf te steunen, juist nu ze meer tijd over hebben.

 
Zoek manieren om virtueel in contact te komen met de klanten die nu thuis zijn en de adviezen voor social distancing volgen, en om die relatie te onderhouden. Volg deze stappen om ervoor te zorgen dat je klanten betrokkenheid blijven tonen gedurende de coronacrisis:
 

1. Bepaal de strategie van jouw bedrijf tijdens de coronacrisis

Voordat je je plannen met klanten deelt, moet je eerst samen met je medewerkers een strategie opstellen. Bedrijven reageren verschillend op de virusuitbraak. Sommige sluiten winkel- of kantoorlocaties en laten medewerkers thuiswerken. Andere blijven open en nemen extra voorzorgsmaatregelen. Bepaal welke acties jouw bedrijf gaat ondernemen.

 
Vraag medewerkers bij te dragen aan een doorlopend document met ideeën. Je kunt zelfs een brainstormsessie organiseren. Dit is het moment waarop jouw medewerkers hun vaardigheden en creativiteit kunnen tonen om samen door deze moeilijke periode te komen.

 
Maak kolommen in het document of de brainstorm voor:

 

  • Successen op korte termijn (actie-items die je vandaag nog moet afvinken, zoals het bijwerken van je website)
  • Successen op middellange termijn (actie-items die gelden voor de komende drie maanden)
  • Successen op lange termijn (kansen na de coronacrisis). Hoe zal het ondernemingsklimaat in de toekomst veranderen door de impact van het coronavirus? Welke voorbereidingen kun je nu al treffen?

 

2. Deel je actieplan met je klanten

Als je eenmaal een duidelijk actieplan hebt opgesteld, kun je dit delen met je klanten. Door aan klanten uit te leggen dat je de nodige voorzorgsmaatregelen treft om je bedrijf, medewerkers en klanten te beschermen, bouw je vertrouwen op. Maak een lijst van alle beschikbare kanalen. Zorg ervoor dat je consistent communiceert op alle kanalen (en dat je er niet eentje vergeet). Zo weten klanten dat je de nodige veiligheidsmaatregelen neemt.

 
In een e-mail of post op social media leg je uit wat je plan is en welke invloed dit heeft op klanten. Als je bijvoorbeeld een winkel hebt die geopend blijft, kun je dit aan klanten laten weten en aangeven wat je allemaal doet om de winkel schoon te houden en de gezondheid van klanten te waarborgen. Stel klanten op de hoogte als je gewijzigde openingstijden hebt of als de winkel helemaal gesloten blijft. Probeer je boodschap altijd op een geruststellende, positieve wijze over te brengen.

 
Maak berichten voor de volgende kanalen als je die hebt:
 

  1. Social media (YouTube, Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn)
  2. Website (liefst een promotiebanner voor al je pagina’s)
  3. E-mail
  4. Nieuwsbrieven
  5. Telefoon en WhatsApp
  6. Bijgewerkte berichtgeving voor sales- en marketingpartners

 

3. Zorg ervoor dat je klanten makkelijker online kunnen winkelen

Het is belangrijk dat je product beter toegankelijk is en dat klanten het gemakkelijk online kunnen kopen. Als je je producten online kunt verkopen, zet je ze op je website om klanten te laten weten dat ze verkrijgbaar zijn. Stuur een e-mail of plaats een bericht op social media waarin je de producten vermeldt die je op je website hebt gezet. Je kunt ook korting geven op deze artikelen of reclame maken voor een speciale aanbieding. Op deze manier weten klanten hoe jouw bedrijf nog actief is tijdens de coronacrisis.

 

4. Promoot je cadeaubonnen bij klanten

Aangezien klanten nu niet fysiek naar je bedrijf kunnen komen, kun je andere manieren bieden waarop ze jou kunnen steunen. Als je een retailbedrijf hebt of in de dienstverlening werkt en je omzet voornamelijk uit winkelverkopen afkomstig is, kun je klanten aansporen een cadeaubon te kopen. Adverteer meer voor digitale cadeaubonnen op je website of social media. Klanten zullen je bedrijf graag steunen, ook als ze momenteel niet langs kunnen komen.

 

5. Geef support via een livechat

Via livechat kun je persoonlijk contact onderhouden met je klanten. Als je support via livechat kunt bieden, kun je medewerkers vragen om klanten tijdens de pandemie te helpen terwijl ze thuis werken. Zo kunnen ze op afstand toch contact houden met klanten. Klanten vinden het fijn om iemand te spreken nu ze hun vrienden en familie niet kunnen zien.

 

6. Maak trainingstutorials of leuke video’s

Veel mensen zijn thuis en horen of lezen continue de laatste updates over het coronavirus. Bied de mogelijkheid om aan iets positievers te denken met nuttige, relevante content. Gebruik videomateriaal om trainingstutorials voor klanten te maken over de specialiteit van jouw bedrijf. Restaurants kunnen bijvoorbeeld tutorials op YouTube plaatsen over hoe je voedzame maaltijden kunt bereiden.

 
Met video’s kan je bedrijf relevant en behulpzaam blijven voor klanten die thuis vermaak zoeken. Maak en deel grappige video’s zodat je klanten aan iets anders kunnen denken dan de huidige nare situatie. Hoe kun je digitaal van betekenis zijn voor je klanten?

 

7. Organiseer virtuele evenementen

Als je bedrijf een evenement heeft geannuleerd vanwege de coronacrisis, of als je om andere reden over de middelen beschikt, kun je een virtueel evenement organiseren. Promoot je evenement op social media, op je website en via e-mail. Deel de datum en tijd van het evenement en moedig genodigden aan zich gepast te kleden. Gasten kunnen aan het evenement deelnemen via videochat en thuis gezellig meedoen.

 

8. Bied speciale aanbiedingen en kortingen voor toekomstig gebruik

Hoewel het lastig kan zijn om verkopen te genereren, moet je klanten aanmoedigen je bedrijf in de toekomst te steunen. Bied kortingen of credits die ze later kunnen inwisselen. Als je online producten kunt verkopen, promoot je speciale aanbiedingen op je website. Klanten zijn gek op exclusieve aanbiedingen, dus stel bijvoorbeeld loyaltyprogramma’s en aanbiedingen op. Bovendien kan je bedrijf zo de verkoop stimuleren en op een positieve manier contact houden met klanten.
 

9. Plaats vaker updates op social media

Dit is het moment om actief te zijn op social media. Deel leuke video’s, plaats updates met betrekking tot het coronavirus of houd volgers op de hoogte van nieuws uit de branche. Als je op diverse kanalen actief bent, kun je bekendheid opbouwen en klanten een idee geven van je bedrijfswaarden. Als je winkel nog open is, kun je klanten op de hoogte houden van de openingstijden en de voorzorgsmaatregelen die je treft.

 
Je Bedrijfspagina geeft een goed beeld van je bedrijf en merk. Benut deze tijd goed door je pagina bij te werken om je merkidentiteit op te stellen en een sterkere band met je doelgroep te ontwikkelen. Als je nog niet hebt bepaald hoe jouw merk tot uiting moet komen wanneer je content voor je doelgroep schrijft, kun je brainstormen over interessante manieren om met je doelgroep te communiceren.

 

10. Houd je bedrijf schoon en hygiënisch

Als je bedrijf nog regelmatig klanten ontvangt, is het belangrijk om best practices voor hygiëne te volgen. Maak je bedrijf elke dag of om de dag grondig schoon voor openingstijd en haal een doekje over producten of andere dingen in de winkel nadat een klant deze heeft aangeraakt. Bied klanten desinfecterende handgel bij binnenkomst en stel deze ook op andere plaatsen in de winkel beschikbaar.

 
Hang een bordje op om klanten te laten weten dat je nog steeds open bent en maatregelen neemt om de winkel schoon en veilig te houden. Hang ook in de toiletten informatie op over de veiligheidsmaatregelen in verband met het coronavirus, bijvoorbeeld over handenwassen, het gebruik van handgel en social distancing. Spoor klanten aan om de anderhalve meter afstand te houden, ook in de winkel. Volg daarnaast de laatste berichtgeving over hoeveel mensen er tegelijkertijd in je winkel mogen zijn.
 

*Indeed biedt deze informatie aan als een gunst voor de gebruikers van deze site. Merk op dat we niet je adviseur zijn voor juridische zaken of zaken met betrekking tot aanwerving. We zijn niet verantwoordelijk voor de inhoud van je vacatures en geen van de hier opgenomen informatie vormt een garantie voor de prestaties.