Saxion
Het is een semi overheidsinstelling waar een commercieel persoon niet tussen past.
Applied sciences. Doeners met denkkracht. Dat zijn kernwoorden en herkenbare waarden binnen Saxion.
Een uiterst prettige, leerzame en inspirerende omgeving.
Dit was een prettige ervaring, fijne leerlingen die hun huiswerk deden en een fantastische locatie om in te werken!
Saxion is een erg hiërarchische organisatie. Er zijn veel directeuren en lectoren en zij bepalen wat en hoe dingen gebeuren. Ook als je hoogopgeleid bent, maar niet in een van deze functies zit, heb je weinig tot niets in te brengen en vervalt je werk tot simpele uitvoerende klussen. Er zit weinig uitdaging in het werk. Visie is afwezig of alleen door idealen ingegeven. Door de hiërarchische structuur is de werksfeer ook niet prettig. Iedereen wil graag een wit voetje halen bij de baas.
Op zich zou het e.e.a. nog te overzien zijn als het management van wanten wist. Maar Saxion is het slachtoffer van het Peter Principle: veel mensen zitten op posities die ze eigenlijk niet aankunnen wat leidt tot behoorlijk mismanagement.

Daarnaast werkt Saxion vrijwel alleen met tijdelijke contracten. Je krijgt eerst een contract voor 12 maanden, dan nog eens voor 11 maanden en dan zou je een vast contract kunnen krijgen. Maar het gros van de mensen krijgt dit aanbod nooit. Ik kreeg dit aanbod wel, maar ben ergens anders gaan werken. Ik ging de laatste maanden met lood in mijn schoenen naar het werk. Ik kan deze werkomgeving niet aanraden!

Ik heb overigens in de periode dat ik er werkte ook nooit een arbeidstevredenheidsonderzoek ingevuld, dus ik verwacht ook geen verbetering op termijn.
Aansturing laat te wensen over. Rommelig en visieloos beleid. Saxion is een sociale omgeving maar met op veel punten een asociaal personeelsbeleid. Na drie keer een contract nemen ze afscheid en nemen met hetzelfde gemak nieuwe mensen aan. Werkdruk ligt hoog.
Op zich is Saxion een aardige omgeving om te werken maar Saxion heeft als beleid dat ze bijna geen mensen voor vast willen aannemen. Plannen worden geschreven maar voor de uitvoering is geen ruimte en geld waardoor veranderingen stroef verlopen. Logge hiërarchie en slechte aansturing van bovenaf. Doordat mensen vaak op contractbasis werken is er veel verloop en veel onzekerheid. Dus heb je een aardige vaste baan, denk dan heel goed na over een overstap naar Saxion.
Heb bijna 2 jaar bij Saxion gewerkt en veel leuke collega's ontmoet. Helaas wordt er niet goed gekeken naar persoonlijke vaardigheden en vooral topdown gestuurd. Ook al zeggen ze "Lean" te gaan werken, geloof ik niet dat dit op korte termijn realiseerbaar is. Juist als je bepaalde zaken aangeeft, wordt daar niet naar geluisterd. Wat ik ook wel begrijp, maar situaties worden anders geschetst dan de realiteit.
Pluspunten
Leuke collega's, goede arbeidsvoorwaarden
Minpunten
Onpersoonlijk ontvangst als nieuwe medewerker, vaardigheden worden niet optimaal benut
Geweldige ervaring voor net afgestudeerden om zo ervaring op te doen.
Saxion is een goede werkgever en een leuk bedrijf om te werken.
Pluspunten
leuke werksfeer, gezellige collega's
Minpunten
hoge werkdruk
Fijne werkgevers/ collega's
Leuke werkzaamheden

Weinig doorgroeimogelijkheden
schoonmaak van een afdeling en de zorg dat de w.c. schoon zijn
Pluspunten
leuke collega's
Een hogeschool met veel gezichten. Sterk top down bestuurt, met weinig innovatieve eigen ideeën. Met de stroom mee bergafwaarts zou ik een typering vinden die past.
De afgelopen 9 jaar heb ik met plezier bij Saxion gewerkt, maar het is tijd om mijn hart te volgen en de volgende stap te zetten.
Saxion kan mij niet meer bieden, waarnaar ik opzoek ben.
Pluspunten
Goede arbeidsvoorwaarden
Minpunten
Interne communicatie zou beter kunnen
Nadat ik was afgestudeerd op het Saxion (SPH), kon ik meteen aan de slag als tutor. Het team was leuk en betrokken, enthousiasme deed me helemaal opleven, ik kon niet wachten om te beginnen!
In mijn werk is het de bedoeling met studenten een casus op te starten, en hen de hoofd- en deelvragen onder jouw begeleiding op te laten stellen. Subgroepjes werken dit zelfstandig uit en de week erop wordt de verkregen stof gepresenteerd en beoordeeld. Wat ik binnen dit werk heb geleerd is de verantwoordelijkheid terug te kunnen geven aan studenten. Je kunt het proces en product in zo goed mogelijke banen leiden en ondersteunen waar nodig, maar de verantwoordelijkheid voor het eindproduct ligt bij henzelf.

Het afwegen wanneer je wel en niet de leiding van een van de studenten overneemt als het mis dreigt te gaan, vond ik het lastigste van de baan, maar dit heb ik goed leren doseren. Hierbij heb ik geleerd de leiding ook weer terug te kunnen geven. Het leukste van de baan vind ik het verschil tussen studenten en klassen. Elk uur is toch weer anders dan het voorgaande!
Pluspunten
De vrijheid je je manier van structureren en lesgeven
Minpunten
Er staat van te voren al aardig vast in welke richting studenten moeten denken.
Mijn baan als administratief medewerkster bij Saxion Next gaf mij vooral een groot verantwoordelijkheidsgevoel.
Het Servicecentrum Informatievoorzieningen (ScV) verzorgt alle ICT gerelateerde zaken voor de hele Hogeschool.
Goed werkplek!