Dienst Justitiële Inrichtingen

Dienst Justitiële Inrichtingen Reviews

DJI heeft een ontzettend fijne en collegiale bedrijfscultuur. Collegae zijn over het algemeen geinteresseerd en behulpzaam.
Pluspunten
DJI is een bedrijf waarbij er veel aandacht is voor de mens. Zowel de justitiabele als het personeel. Executief personeel heeft deels een hart voor de zaak, een ander deel is uitgeblust en heeft weinig intrinsieke motivatie. De mensen die wel gemotiveerd zijn, zien de mens achter de justitiabele en gunnen hem (meestal) een nieuwe kans in de maatschappij. De uitdaging om hier te werken is om die kans vorm te geven en de justitiabele en de organisatie te helpen veranderen.

Op beleidsniveau (het hoofdkantoor) heerst een vriendelijke en coöperatieve sfeer. Veel slimme mensen met een gezonde dosis ambitie en ook daar veel hart voor de zaak en de justitiabele. Wel is de politiek soms erg dominant waardoor er extra regels worden ingevoerd, die niet (of juist niet) tot een betere en veiliger uitvoering leiden.
Zelf ga ik voor de grootste uitdaging. Zelfstandig werken in avond,nacht en weekend dienst. SEH, medische intake, triages, GGZ en verslavingszorg. Daarnaast toegeleiding naar alle disciplines. Beloning +/- 3000 euro netto p/m.
je kunt een hoop leren binnen de inrichting. het kan rustig zijn maar ook stressvol. Je moet stressbestendig zijn en flexibel
Pluspunten
leuke sfeer. veel vrije tijd.
Minpunten
planning
De arbeidsvoorwaarden kunnen slechter, maar worden steeds verder uitgehold. De bedrijfscultuur is vreselijk. Er heerst een afrekencultuur. en als nieuwkomer wordt je vaak genegeerd.
Managers nemen geen verantwoordelijkheden als het moeilijk wordt.

Als je denkt in een organisatie te komen waar orde en structuur heerst, kom je bedrogen uit.
Pluspunten
Goede sportvoorzieningen
Minpunten
Likken en natrappen.
Geen stabiele teams. Niet transparant, open en oprecht in omgang met elkaar. Sollicitanten worden beoordeelt door begeleiders/mensen die op zoek zijn naar hun eigen ‘geschikte’ collega. Met als gevolg dat er geen stabiele teams gevormd kunnen worden. De criteria die men zoekt sluit niet aan bij de visie van de setting, met als gevolg dat het niet loopt in de instelling. Veel hulpverleners komen en gaan, niet door het werk, maar (bedrijfs)cultuur die er is gevormd.
Pluspunten
- Uitdagende baan
Is erg leuk werken en altijd weer een lekker gevoel om je doel te halen voor de hulpbehoevende persoon die het soms niet meer weet.
Omdat geen dag hetzelfde is en er soms een escalatie kan plaats vinden is het zeer uitdagend werk.

Ook met de rapport afhandelingen word er rekening mee gehouden wat er heeft plaatsgevonden.

Toch leuk als je een ex gedetineerde buiten tegen kom en ze je naam roepen en bedanken wat je voor hun heb kunnen betekenen.
Pluspunten
Teamverband, luisterend oor leidinggevende
Minpunten
Te weinig personeel, werkdruk erg hoog
In een tijd van bezuinigingen heb ik geleerd een probleem meer te zien als een mogelijkheid.
Door posten en inzet van personeel efficiënter neer te zetten zonder dat dit al te veel ten koste ging van de kwaliteit heb ik samen met mijn collega’s successen geboekt.

Als voorbeeld heb ik samen met twee collega’s een eigen digitaal plansysteem bedacht die meer overzicht en ruimte gaf om ons bezoek flexibeler in te plannen. Daarnaast zit ik in diverse werkgroepen en heb ik samen een dienstoverdracht systeem bedacht voor de afdelingen en voor de teamleiders beveiliging.
Uitdagende baan met bijzondere 'patiënten', veel actie en ontwikkelingsmogelijkheden, fijne sfeer. Bijna wekelijks klinische lessen die zeer boeiend zijn.
Helaas kwam de staatssecretaris met het plan de helft van de gevangenissen te sluiten waardoor mijn aangeboden contract niet door ging.
Pluspunten
Organisatie, collegialiteit, leerzaam, multidisciplinair.
Minpunten
Klantcontacten zijn minder onderdeel van je taak en het vastleggen in de computer kost veel tijd.
Ondanks dat het werken met volwassenen niet mijn ding is, heb ik veel ervaring opgedaan. De ene dag verliep soepel en de andere dag was hectisch.
Pluspunten
diversiteit
Minpunten
veiligheid
Ik vind het een leuk bedrijf.
Ze zijn flexibel en het management is makkelijk toegankelijk.

Verder heb ik gezellige collega's en iedereen helpt elkaar.

Het leukste van deze baan is dat er ruimte is om je verder te ontwikkelen op verschillende gebieden.
De Dienst Justitiële Inrichtingen is belast met de tenuitvoerlegging van vrijheidsstraffen en vrijheidsbenemende maatregelen.
Als werkgever biedt de DJI een uitdagende werkomgeving waar je als professional op vele manieren geprikkeld wordt. Er wordt gewerkt aan veiligheid en er wordt zorg verleend, soms op het scherp van de snede.
Pluspunten
Uitdaging
Minpunten
Veel regels
Ben hier werkzaam vanaf 2002 en wil meer zekerheid in het leven wat een baan betreft. Er heerst nu bij geheel justitie land redelijke onrust i.v.m nog meer sluitingen van diversen Inrichtingen.
Dit is een leuke, apparte baan waarvan veel mensen buiten de muren geen notie van hebben wat er allemaal bij komt kijken. Je werkt hier in teamverband op een afdeling en zorgt voor alle voorkomende werkzaamheden die 60 personen op een dag nodig hebben. Van het verstrekken van eten, het geven van medicatie, het bieden van onderdak en het verzorgen van een cel. Maar tevens het toezichthouden tijdens activiteiten zoals sport, lucht, bibliotheek en geestelijke verzorging.
Bij eventuele calamiteiten is het proportioneel handelen van toepassing, maar wel zodanig dat de situatie snel onder controle is. Hierna volgt het rapporteren van wat er gebeurt is en dit moet accuraat en feitelijk gebeuren.Ook het toepassen van EHBO of BHV is erg leuk en dankbaar werk.

Het leukste van deze baan is dat je met mensen werkt en dat is elke dag weer anders. Hierin ligt gelijk ook het moeilijke punt van deze functie. Het betreft hier niet de makkelijkste mensen van deze aardbol, waardoor je continu op je tellen moet passen met wat je doet en wat je zegt.
Pluspunten
Je vormt een hecht team op een afdeling en ziet ieders competenties groeien.
Minpunten
Erg veel te maken met haantjes gedrag van de verschillende doelgroepen.
De Dienst Justitiele Inrichtingen geeft veel verantwoordelijkheden aan medewerkers maar ook vrijheid om de resultaten te behalen die de organisatie van je verwacht.
Uitdagingen zijn er genoeg om te streven naar verbeteringen.

Zowel mijn ervaring als directeur van een middelgrote organisatie, als senior adviseur bedrijfsvoering van de afdeling gezondheidszorg, heeft mij veel waardering en ervaring opgeleverd wat ik zeer goed kan inzetten ten behoeve van andere sectoren en/of bedrijven die verandering of verbetering van bedrijfsonderdelen nastreven.
Er is geen dag gelijk binnen een inrichting van DJI,
Wat ik geleerd heb is, Dat niets kan en alles moet.

Directie zijn mensen welke de richtlijnen van het Ministerie uitvoeren en het liefst alle verantwoordelijkheden afschuiven naar het personeel.

Mijn collega's: Kunnen vrienden zijn en vijanden worden.

Er zijn mensen die voor de deur lopen, maar er achter thuis horen.

Soms mensen weer op het goede spoor krijgen.
Pluspunten
De wereld
Minpunten
Grote werkvloer met weinig door stroming mogelijkheden voor personeel.
klein bedrijf veel geleerd voornamelijk in de buitendienst bij klanten thuis
Geen dag is hetzelfde en ik heb een zeer breed takenpakket.
Personeel managen, klantencontact, procesverbetering, kwaliteitsborging en blijven vernieuwen en verbeteren van processen.
Pluspunten
4 dagen werken
Minpunten
reisafstand
Goede werkgever, ze bieden ruimte om te ontwikkelen.
Goede arbeidsvoorwaarden; zoals volledige reiskostenvergoeding.
Pluspunten
Volledige reiskostenvergoeding
Je leert binnen DJI dat je terug kan vallen op je collega's bij stress momenten als je met gedetineerden werkt. Ook dat je met veel tegenslagen moet kunnen omgaan. Het werken met gedetineerden is erg afwisselend.

Helaas door reorganisatie wordt er grote druk gelegd op de werksfeer binnen DJI. Maar desondanks blijft de sfeer onder collega's over het algemeen prettig.

Doordat het zo'n grote organisatie is wordt het minder persoonlijk dan als je in een kleinere organisatie werkzaam zou zijn. En krijg je eerder het gevoel "een nummer"te zijn.
Gedragsrapportage's maken, begeleiden en ondersteunen van cliënten tijdens detentie.
Hulpvragen behandelen en plan van aanpak schrijven.

Intake gesprekken voeren

Dag rapportage's bijhouden

Dossiers verwerken

Moeilijkste van de baan is soms de problematiek van de cliënten, die kunnen soms aangrijpend zijn.

Leukste van de baan is dat je iedere dag met verschillende culturen te maken hebt.

Verschillende uitdagingen en je leert elke dag weer met verschillende karakters om te gaan.
Stel een vraag over solliciteren of werken bij Dienst Justitiële Inrichtingen. Onze community staat klaar om te antwoorden.
Reviews over Dienst Justitiële Inrichtingen gesorteerd op locatie