Review over DHL van een werknemer

Bekijk alle reviews over DHL

Leggen veel druk, geven weinig om de werknemers
Supply Chain Medical CS Agent (voormalige medewerker) –  Nijmegen21 januari 2019
Ik heb daar ruim 3 jaar gewerkt als uitzendkracht, DHL zet je in daar waar zij je nodig hebben. Jouw mening doet er weinig toe, ze leggen veel druk en doen weinig terug voor hun werknemers.

Andere reviews over DHL van werknemers

prima werkomgeving, soms wat chaotisch
Koerier/bezorger (huidige medewerker) –  Rijswijk/Delft20 mei 2019
Een dag bij DHL is nooit hetzelfde. Je komt binnen op depot en begint met het inscannen van je pakketten. Na het inscannen ga je je bus inladen met je ingescande pakketten, waar na je op weg gaat om ze te bezorgen.
Wat je leert bij DHL is hoe je op de meest efficiënte manier je bus inlaadt, zodat je overzicht hebt waar alle pakketten liggen in je bus. Hierdoor heb je zicht in hoeveel tijd je nodig denkt te hebben om al je pakketten op tijd af te leveren.
Het moeilijkste aan de baan zijn de af en toe zware pakketten die je moet tillen die bezorgd moeten worden.
Het leukste aan de baan zijn de verschillende klanten waar je bij komt om pakketten af te leveren. Je bouwt als het ware met sommige klanten een band op omdat je er geregeld komt.
Pluspunten
Gebruik van de DHL wagens
Minpunten
Af en toe best wel zware pakketten
Interessante ervaring maar geen duurzame vorm van inkomen
Pakketbezorger (huidige medewerker) –  Omgeving Den Haag20 mei 2019
De reden dat ik dit werk ging doen, was dat ik al geruime tijd depressief was. Ik had behoefte aan werk waarvan het nut duidelijk is en waarbij ik actief bezig ben.

Ik ben begonnen met eigen auto en dat zou ik iedereen afraden, tenzij je in een afgeschreven wagen rijdt die je kunt missen. De vele starts en stops, in- en uitstappen, wegrijden, draaien, keren, stoepjes, maken dat je wagen in korte tijd veel aan waarde inlevert en waarschijnlijk extra onderhoud nodig heeft. Ook wordt je door medeweggebruikers niet herkend als bezorger (ondanks het bordje en DHL kleding), dus dat levert veel boze/vragende gezichten en bijzondere situaties op.

De eerste maanden gingen erg moeizaam.

Inmiddels merk ik wel dat ik veel op de automatische piloot kan en dat beschouw ik als positief. Ik rijd nu in een DHL bus en de nieuwe handterminals met navigatie schelen ontzettend veel (zoek)tijd.

Desondanks merk ik dat ritten in bepaalde buurten me veel meer tijd kosten dan de planning aangeeft. De ontvanger en DHL malen daar niet om, mits alles netjes in tijdvak wordt afgeleverd, maar voor mij betekent het dat ik in mijn vrije tijd bezig ben. Ik rijd netjes de (efficient) geplande route en loop de benen uit mijn lijf, dus daar ligt het niet aan.

Gelukkig wordt ik afwisselend in alle buurten in het verzorgingsgebied van ons depot ingepland, dus ik kom overal.

Het eerste jaar vond ik dat verschrikkelijk; steeds een andere buurt die ik niet kende (onhandige routes, zoeken naar juiste adres, niet weten welke buren het pakket kunnen/willen aannemen, waar ik de bus handig neer kan zetten
  meer... enz.enz.). Net als ik een buurt kende, moest ik veel naar een andere onbekende buurt. De volgende keer dat ik in een eerder bezochte buurt kom, kan dagen of weken later zijn, maar ook maanden, en dan weet ik de specifieke handigheidjes ervan echt niet meer.
Nu vind ik de afwisseling van buurten niet vervelend meer. Ik heb mijn woonplaats, omgeving en alle straten en handige routes goed leren kennen en dat is behalve praktisch ook gewoon leuk. Ik herken ook veel mensen aan de deur en op straat (en zij mij) en ook dat is erg leuk.

In sommige buurten wordt ik relatief veel onvriendelijk behandeld door ontvangers, buren, medeweggebruikers e.d. Daar moet je echt tegen kunnen. Het kan wel een negatieve stempel op de dag drukken als daarnaast ook nog eens 'alles' tegenzit en je beseft dat het financieel nauwelijks iets oplevert.

Vakantiegeld zit iedere maand bij je salaris, dus als je in mei twee maandsalarissen op je bankrekening verwacht, kom je bedrogen uit. Dat moet je wel even weten zodat je het apart kunt zetten. Niemand vertelt je dit en zo zijn er wel meer dingen die ik had horen (en willen) weten toen ik eraan begon.

De bedrijfscultuur is taakgericht en draait om productie. In mijn ogen wordt bij DHL de persoon die het werk uitvoert, veel minder belangrijk gevonden dan het werk zelf (voor jou 10 anderen). Ook dit is goed om te weten als je hieraan begint.

De positieve kanten aan dit werk maken dat ik het nog steeds doe. Het is goed te combineren met ander werk als je afwisseling belangrijk vindt. Je kan zelf je beschikbaarheid opgeven, dus in plaats van 6 dagen zou je ook 2 of 3 dagen voor DHL kunnen werken. Dan blijft het ook leuk.
Pluspunten
Flexibel, zelfstandig maar niet alleen, leerzaam, nuttig/zinvol, actief, buiten, onder de mensen, kennis van omgeving/straten/routes
Minpunten
Oneerlijke beloning, veel in eigen tijd, 0-uren contract, soms alleen 'flex' vanuit één richting, regelmatig begriploze behandeling door medeweggebruikers, ontvangers, buren (dit alles afhankelijk van de plaats en buurt), blessures etc. eigen risico

Stel een vraag over solliciteren of werken bij DHL. Onze community staat klaar om te antwoorden.