Centraal Orgaan opvang asielzoekers

Centraal Orgaan opvang asielzoekers Reviews

is door mijn werkzaamheden meer dan 22 jaar met asielzoekers en vluchtelingen in de functies zoals woonbegeleider, sociaal cultureel activiteitbegeleider, traject begeleide en programmabegeleider heb ik zeer rijke ervaringen opgebouwd in het gebied van het omgaan met mensen uit verschillende mentaliteiten, culturen, talen en gedragen. Hierdoor kan snel de juiste conclusie conclusies trekken wanneer het gaat om vreemde gedrag dat men op bepaalde situatie vertoont.
Een van mijn taken als programmabegeleider was het geven van KNM (kennis aan de Nederlandse Maatschappij) en inburgeringtrainingen ter voor bereid van een goede burgerschaap in toekomst hierin Nederland. Deze taak ervaar ik als voldoening en het persoonlijk positieve bijdrage opleveren en verlenen aan de maatschappij
Juist vanwege enthousiaste medewerkers op de locaties, was het goed vol te houden. Maar in de geld verspillende bedrijfskolom zou het wenselijk zijn geweest om een goede bedrijfsreorganisatie op te zetten, en overtallig personeel op een sociale manier weg te bezuinigen.
Totaal afhankelijk van manager is de sfeer goed of slecht. Heb op meerdere locaties gewerkt maar de locatie in Wageningen is verschrikkelijk. Feedback aan leiding gevende betekend dat je kunt beginnen met je spullen in te pakken. Management speelt mensen uit, geeft negatieve feedback in teamverband en positieve feedback 1 op 1.
Teamleden zijn bang hun baan te verliezen. Binnen het team worden een of twee "vriendjes"aangewezen om het team tegen elkaar uit te spelen.

Intimidatie door manager is orde van de dag.

Wanneer er een compliment in team wordt uitgedeeld volgt deze altijd met een ja maar en een flinke sneer
heb veel people skills opgedaan. geen een dag is het zelfde. dit maakt de functie erg uitdagend. vanwege dat het een groei krimp organisatie is is vastigheid vaak subjectief.
Erg plezierig, veel vrijheid, warm, ontwikkelingsmogelijkheden, extra verdiepende taakgebieden, veel cursussen
Een organisatie waar nog veel te verbeteren is qua personeelsbeleid.
Minpunten
onregelmatig
Het leek mij zo leuk:"Woonbegeleider" bij de COA.
Ik heb er echter slechts enkele maanden gewerkt.

Want waar deze functie op neer komt, is dat je het grootste gedeelte van je dienst op kantoor achter een computer zit (75%) en maar weinig in persoonlijk contact met de bewoners bent(25%). Hou hier rekening mee als je solliciteert op deze functie.Was dit bij mijn sollicitatiegesprek benoemd, dan was ik hier niet gaan werken.

Nadat er een nieuwe locatiemanager werd aangesteld, werd mijn onvrede(en dat van collega's) nog groter. Haar houding, was/is er een van geen vertrouwen in het (bij haar aankomst al prima -samen-werkende) team, erg dominant bepalend en heel weinig ruimte voor persoonlijke inbreng/initiatieven. Opbouwende 'kritiek'/aandachtspunten richting haar, werden wel door haar gevraagd maar niet getolereerd wanneer gegeven en soms ook zelfs 'afgestraft'(liefst op de werkvloer/aan tafel tijdens een dienstoverdracht, waar iedereen er van kon 'meegenieten') Het team zag ik veranderen van een ontspannen samenwerkend team, naar een gespannen team dat 'op zijn woorden moest gaan letten' en waar een angst cultuur ontstond om 'verlies van baan'. Ik ben er-in navolging van anderen- dan ook uiteindelijk zelf vertrokken. Het contact met collega's heb ik wel als erg leuk ervaren: een jong team, lieve mensen en met een in de basis enthousiaste inzet om er met z'n allen 'wat van te maken'.
Top baan gezellig werkomgeving.
iedere dag is anders.

leuke baan rijk met alle doelgroep.
Coa is een grote organisatie waar ruimte is voor eigen inbreng en zelfontwikkeling. Ik heb er met veel plezier gewerkt met allemaal geweldige collega's en zou er zo weer kunnen starten.
Pluspunten
Ruimte voor eigen ontwikkeling
Minpunten
Verschillende werklocaties tegelijk werken
Leuke tijd gehad jammer van het slechte management.
Pluspunten
Leuke organisatie
Minpunten
weinig zekerheid
Het COA typeert voor mij de warme band tussen collega's, de (over het algemeen) zelfde manier van denken en handelen.
COA is een organisatie die in korte tijd kan groeien en krimpen, dat kan soms moeilijk zijn omdat je niet weet of je verplaatst moet worden naar een andere locatie of boventallig bent. Dit geeft soms onzekerheid.

Het leuke aan het werken bij het COA is de diversiteit. Veel verschillende culturen leren kennen, vrijheid voor het indelen en uitvoeren van werkzaamheden en altijd mogelijkheden om je te ontwikkelen.
Pluspunten
Ontwikkelingsmogelijkheden
Minpunten
Krimp/Groei
Werken bij het COA is gevarieerd en druk. Men verveelt zich niet.
Pluspunten
Goed beloning
Minpunten
Druk
Bij het COA voelde mij als vis in water. Heb als maatschappelijk werker en andere functies vervuld. Daarnaast was ik veranwoordelijk voor het reilen en zeilen binnen een deel van de opvang. Veel Cursussen en kon zelf ook een bijdrage leveren aan het beter maken van collegas
Pluspunten
Goede beloning in salaris
Minpunten
ik ben blij dat daar heb mogen werken, heb in die twee jaar veel geleerd, zowel over mijzelf en andere mensen.
Pluspunten
goede werk sfeer
Minpunten
afstand
De COA is een stichting van Justitie en heeft de opvang van de vluchtelingen.
zat in de begeleiding van de vluchtelingen en deed alle bestellingen voor het centrum

Het begon als een geweldig iets je was liever op je werk als thuis maar door de jaren heen bleven de vluchtelingen steeds langer in het centrum zitten, soms jaren,

En de druk van het hoofdkantoor werd steeds zwaarder zodat eigenlijk het plezier van het werk er af ging, en er werd bij het personeel veel te veel geroddeld. en als dat eenmaal er in zit krijg je het niet meer er uit.Dus het werken werd steeds minder gezellig.

Het moeilijkste was als er vechtpartijen waren en een zelfmoord.

Het leukste was altijd als je mensen echt ergens mee kon helpen
Pluspunten
de mensen waar ik mee omging
Minpunten
het geroddel
dynamisch bedrijf met veel mogelijkheden tot doorgroeien en eigen initiatieven
Werken bij het COA is als een warm bad. Het is heerlijk om met zoveel gelijkgestemden te werken. Op onze locatie houden wij van de doelgroep en kijken we hoe we de regels kunnen laten toepassen op de mensen waar we mee werken dan louter de regels te dienen. Onze manager is een fantastische vrouw die oog heeft voor ieder zijn talent. De sfeer en goed alhoewel sommige oudgedienden zich wel eens wat meer privileges toe kunnen eigenen.
Jammer genoeg is het een krimp en groei organisatie en betekent dit dus veel wisselingen in het personele bestand.

Dit als grote nadeel maar het is ook heel lastig dit anders te doen.

Je moet als COA medewerker erg flexibel zijn.
Pluspunten
Dynamische organisatie met fijne cultuur
Minpunten
Altijd onderhevig aan politiek en instroom dus erg onzeker.
Doordat het COA een uitvoeringsorganisatie is van de Politiek maakt dit dat er veel hectiek in de bedrijfsvoering zit. Groeien en krimpen gaan hier al sinds jaar en dag hand in hand.
Ondanks dit is het een fijn bedrijf dat goed zorgt voor haar personeel.
Pluspunten
Veel aandacht voor scholing
Minpunten
Veel personele wisselingen bij tijden van krimp.
Geen dag is hetzelfde. Het moeilijke aan het werk is dat je moet leren om kunnen gaan met diverse culturen. Het leukste is de diversiteit.
Een hele fijne tijd heb ik gehad bij het COA. Er werden veel cursussen geboden en er werd goed om de medewerkers gedacht op vele vlakken.
Pluspunten
Cursussen, vrijheid, salaris
Minpunten
Onregelmatige tijden
Nauwe samenwerking met collega's en betrokken partijen.
Mooi, zwaar dankbaar werk.