Sollicitatie­gesprekken

Hoe kom je op het idee van een geslaagde elevator pitch?

August 26, 2020

De eerste indruk kan je niet veranderen. Het is daarom belangrijk om ervoor te zorgen dat je tijdens het eerste contact met iemand goed overkomt. Het voeren van een pakkende elevator pitch kan je hierbij helpen! In dit artikel zal beschreven worden wat een elevator pitch is en waar je op moet letten als je een elevator pitch maakt en presenteert.

De elevator pitch

Bij het maken van een elevator pitch moet je je voorstellen dat je iets over jezelf vertelt, in de korte tijd dat je in de lift staat. Gemiddeld is een elevator pitch dan ook 5 tot 7 zinnen, 70 tot 100 woorden. Het voeren van een elevator pitch duurt tussen de 30 en 60 seconden, het moet dus kort maar krachtig zijn.

Eenvoudig solliciteren met een Indeed-cv

Wat is een goede elevator pitch?

De elevator pitch moet niet alleen kort en bondig zijn, maar hij moet ook bestaan uit 3 onderdelen: de begroeting, de kern en het doel.

De beste manier om te beginnen is om de luisteraar simpelweg te begroeten. Dit doe je met een simpele ‘leuk je te ontmoeten', eventueel gepaard met een stevige handdruk. Het tweede deel van de elevator pitch gebruik je om in te gaan op informatie over je interesses, je opleidingsachtergrond en je beroepservaring. Je kunt vertellen over de vaardigheden die je bezit, die betrekking hebben op het onderwerp van het gesprek. Wat je elevator pitch krachtig maakt, is dat je duidelijk je doel benoemt. Dit is vaak het derde onderdeel.

Je elevator pitch hoeft niet minder effectief te zijn als je niet afsluit met het doel, maar er juist mee begint en later uitlegt waarom dit je doel is. Hier is een voorbeeld van zo'n situatie:

"Hallo, mijn naam is Olivia, en ik ben uw nieuwe buurvrouw. Het is een genoegen u te ontmoeten. Ik ben vorige week naar deze buurt verhuisd, en ik wil graag contact leggen met de mensen hier. Ik werk al enkele jaren als freelance grafisch ontwerper, dus ik werk meestal vanuit huis. Mijn andere belangrijke interesse is tuinieren. Voor het geval u tijd heeft en het leuk lijkt, voelt u vrij om samen met mij rozen te planten voor onze gemeenschappelijke tuin".

De elevator pitch is multi-inzetbaar

Het concept van de elevator pitch kan in het bedrijfsleven breed worden toegepast. Niet alleen door personen die contacten willen leggen of een baan willen krijgen, maar ook door professionals die presentaties maken over hun bedrijven of producten.

Bovendien kan het concept van de elevator pitch ook ingezet worden door studenten die opzoek zijn naar mentoren voor hun afstudeerscriptie. f andersom; de docent deelt bij de opening van de bijeenkomst met de nieuwe studentengroep meestal wat informatie met hen over zijn academische achtergrond en het doel van het vak dat zal worden gedoceerd. Kijk maar eens om je heen, je ziet een elevator pitch vaker voorbij komen dan je denkt!

Je kunt je elevator pitch ook versturen per e-mail. In het volgende voorbeeld zie je dat een producteigenaar middels een elevator pitch per e-mail zijn product introduceert:

"Hallo beste klant. Mijn naam is een voedzame fruitbar. Drie jaar geleden werd ik gecreëerd in de fabriek en sindsdien wacht ik al op een ontmoeting met u. Ik werd ontworpen als een gezond tussendoortje, door gepassioneerde voedingsdeskundigen die mij zorgvuldig vulden met energieke ingrediënten zoals noten, gedroogd fruit, mango, zonnebloempitten en natuurlijke yoghurt in verschillende variaties. De lancering van de verkoop staat gepland voor volgende maand, maar je kunt nu al online bestellen met 10% korting. Klik op de link en geniet van de gezonde smaak!"

De elevator pitch voor persoonlijke doeleinden

Naast dat je de begroeting en de inhoud van de inleiding zorgvuldig kiest, moet je ook bezien welke boodschap je verder nog wil overbrengen met de elevator pitch, en wat je doel hiervan is. Ga je naar een sollicitatiegesprek? Wil je jouw sociale netwerk uitbreiden? Ga je het bedrijf vertegenwoordigen op de komende zakelijke conferentie? Aan de hand van het volgende voorbeeld kun je het idee van jouw persoonlijke elevator pitch voor verschillende professionele doeleinden uitwerken:

"Hallo, mijn naam is David. Bedankt voor de uitnodiging voor het sollicitatiegesprek. Ik waardeer de kans om u te ontmoeten en meer te weten te komen over de functie. Ik ben 5 jaar geleden afgestudeerd aan de universiteit met mijn Master in Finance. Sindsdien werk ik als risicomanager bij een fintechbedrijf, waar ik me bezighoud met risicovolle financiële operaties en frauduleuze activiteiten. Ik ben ook betrokken geweest bij het cybersecurity-project, dus het heeft me geholpen om uitstekende resultaten te behalen. Ik hoop dat ik juiste beslissingen kan nemen voor de huidige onderneming, terwijl ik mijn carrièrepad bij uw bedrijf verder kan ontwikkelen".

Tips om te onthouden

Om de luisteraars betrokken te houden, wordt hun interesse gewekt als je iets bijzonders over jezelf kunt vertellen. Vertel hen bijvoorbeeld over unieke vaardigheden die je gebruikt tijdens je professionele activiteit of over hobby's die jouw productiviteit op een hoog niveau houden. Wees anders en gedenkwaardig. Als je eenmaal een passende tekst voor de elevator pitch hebt gemaakt, probeer deze dan zoveel mogelijk hardop te oefenen.

Je kunt de hulp van je familieleden, collega's en vrienden inroepen en vervolgens aan hen de elevator pitch opdragen. Deze oefening zal je niet alleen helpen om de uitspraak uit het hoofd te leren, maar ook om je communicatieve vaardigheden aanzienlijk te verbeteren. Uiteindelijk moet je bereid zijn om de contactgegevens te delen met de werkgever of de klant met wie je praat. Het is dus belangrijk om een visitekaartje of een andere vorm van contactgegevens bij je te hebben.

De juiste elevator pitch werkt echter ook als een visitekaartje. Hoe beter jij je elevator pitch presenteert, hoe meer je opgemerkt zult worden. Vergeet niet om acties te ondernemen en wees niet bang om zelf te vragen om contacten uit te wisselen als je daar niet om gevraagd wordt. Blijf vol vertrouwen en positief vanaf het eerste woord tot aan de afscheids knik.

Dit kan je beter voorkomen

Zoals al eerder benoemd moet een elevator pitch kort maar krachtig zijn. Zorg er dus echt voor dat je elevator pitch niet langer duurt dan 1 minuut. Het is ook belangrijk om op een natuurlijke manier te spreken, zonder lange pauzes te houden. Tegelijkertijd is het beter om niet te snel, te luid of te stil te spreken en niet te mompelen.

Je mag dan wel veel tijd besteden aan het oefenen van jouw perfecte elevator pitch, maar wees er zeker van dat jouw stem nog steeds van jou is en niet als een machine klinkt. Soms kun je een beetje improviseren, maar vergeet niet je tekst coherent te houden door je aan de geoefende tekst te houden. Zo voorkom je dat je stukken uit je elevator pitch mist en zorg je ervoor dat hij niet te lang duurt.

Waar je inspiratie vandaan kunt halen

Het is geen geheim dat elk project enige inspanningen vereist en dat geldt ook voor de elevator pitch. Om een creatieve elevator pitch voor te bereiden, die helemaal aan de eisen voldoet,kun je gebruik maken van enkele van de onderstaande tips.

Het is fijn om wat inspiratie op te doen uit opbeurende en krachtige toespraken. Natuurlijk is het niet nodig om de stijl van beroemde mensen te kopiëren, omdat deze pitch vaak niets te maken heeft met jouw eigen boodschap. Het is echter mogelijk dat iemand je inspireert met zijn pitch. Maak eens een lijst met mensen die jij bewondert en luister vervolgens naar hun elevator pitch.

Maak aantekeningen van interessante ideeën en kijk naar de non-verbale communicatie, proef de sfeer van de pitches/speeches van anderen en schrijf op wat je van diegene wil gebruiken bij het maken van je eigen elevator pitch. Mark Zuckerberg heeft in 2017 een toespraak gegeven aan de Harvard University. Het zou goed kunnen zijn dat deze toespraak je inspireert. Zijn toespraak duurde ruim 30 minuten.

Probeer voor jezelf te bedenken wat jij zou doen als je Mark Zuckerberg was en je moest deze toespraak ombuigen naar een elevator pitch van maximaal 1 minuut. Hoe zou jij het publiek begroeten, wat zou jij vertellen over je persoonlijkheid en de doelen die je nastreeft?

Er zijn genoeg situaties waarin je jezelf voortdurend moet voorstellen. Van sociale netwerken tot jobbeurzen en sollicitatiegesprekken, bij toevallige privé-ontmoetingen en op belangrijke bedrijfsevenementen. Sta klaar om indruk te maken op jouw luisteraars of lezers met een fascinerende en professionele elevator pitch!