Carrière­ontwikkeling

Thuiswerken en tijd maken voor zelfzorg

April 29, 2020

Eenvoudig solliciteren met een Indeed-cv

De overheid vraagt iedereen zo veel mogelijk thuis te blijven om de verspreiding van het coronavirus te beperken. Werkgevers haken hierop in door medewerkers voorlopig vanuit huis te laten werken. Voor veel mensen is dit nieuw en het kan veranderingen vergen qua werkplanning, workflows en de manier waarop je je thuisomgeving gebruikt.

Er gebeurt veel tegelijk, want we moeten niet alleen veranderingen doorvoeren qua werk, maar ook aandacht geven aan onze gezondheid en die van ons gezin. Dat kan voor extra druk zorgen. In dit artikel bespreken we hoe belangrijk het is om voor jezelf te blijven zorgen en geven we een aantal zelfzorgtips die nuttig voor je kunnen zijn.

Gerelateerd: Alles wat je moet weten over thuiswerken

Eenvoudig solliciteren met een Indeed-cv

Wat is zelfzorg?

Zelfzorg houdt in dat je doet wat nodig is om je gezondheid en welzijn te verbeteren. Dit kan er voor iedereen anders uitzien, afhankelijk van wat jou ontspant en energie geeft en ervoor zorgt dat je de druk van de steeds veranderende situatie aankunt.

Eenvoudig solliciteren met een Indeed-cv

Het belang van zelfzorg tijdens de coronacrisis

Veel 'nieuwe' thuiswerkers vinden het lastig om goed voor zichzelf te blijven zorgen terwijl ze al zo veel balletjes hoog moeten houden. Je bent misschien gewend om werk en privé gescheiden te houden en moet nu een manier vinden om hierin een balans te vinden, zodat je toch voldoende rust vindt om de volgende dag weer fris te beginnen.

In een recent onderzoek van Indeed¹ noemde meer dan de helft van de respondenten 'bezorgd', 'behoedzaam' en 'ongerust' als woorden die het best omschrijven hoe ze zich over het coronavirus voelen. Zulke gevoelens kunnen in combinatie met een grote verandering in werkroutine leiden tot minder motivatie of een burn-out. Aandacht besteden aan je fysieke en mentale gezondheid kan je helpen bij het verwerken van de impact die de coronacrisis op je werk heeft.

Eenvoudig solliciteren met een Indeed-cv

Manieren om voor jezelf te zorgen terwijl je thuiswerkt

Hieronder vind je een aantal zelfzorgtips die je kunt gebruiken als je vanuit huis werkt:

  • Stel grenzen
  • Creëer een routine
  • Bespreek wat je bezighoudt
  • Houd je huis opgeruimd
  • Haal gezonde tussendoortjes in huis
  • Ga op zoek naar een work-out die je met plezier doet
  • Zorg voor voldoende slaap
  • Neem gedurende de dag voldoende pauzes
  • Chat met collega's
  • Gebruik meditatietechnieken

1. Stel grenzen

Als je vanuit huis werkt, is het belangrijk om nieuwe routines en schema's te ontwikkelen waarmee je werk en privé van elkaar scheidt. Zet na werktijd alle zakelijke mail- en chatmeldingen uit en reageer pas de volgende werkdag op berichten en mails. Zo neem je echt even afstand van het werk.

Het is ook belangrijk om een aparte plek in te richten voor je werk. Zo creëer je een fysieke grens en kun je na het werk 'naar huis' en ontspannen van je avond genieten. Zorg indien mogelijk ook voor een goed bureau en een stoel waarop je uren achter elkaar comfortabel en rechtop kunt zitten.

2. Creëer een routine

De plotselinge uitbraak van het coronavirus heeft voor veel mensen de dagelijkse routine veranderd. Misschien ben je gewend om de dag te beginnen met wat lichaamsbeweging, een warme douche en een ontbijtje. Het is een goed idee om je gebruikelijke routine zo veel mogelijk aan te houden, want hierdoor blijf je gemotiveerd en ben je klaar om de werkdag te beginnen. Je kunt die routine misschien zelfs verbeteren of uitbreiden als je nu tijd bespaart op woon-werkverkeer.

3. Bespreek wat je bezighoudt

Werken onder de huidige omstandigheden vergt wat aanpassingen. Heb je vragen of zorgen over de impact op je werk? Bespreek die dan met je werkgever of manager en bedenk samen een strategie om in deze tijd productief te blijven.

4. Houd je huis opgeruimd

Een opgeruimde werkomgeving kan ervoor zorgen dat je meer ontspannen je werk doet. Neem dus de tijd om je huis en werkplek schoon en opgeruimd te houden. Regelmatig schoonmaken geeft niet alleen een goed gevoel, maar helpt ook de verspreiding van het coronavirus te beperken.

5. Haal gezonde tussendoortjes in huis

Investeer (indien mogelijk) in gezonde tussendoortjes die je lekker vindt en waarvan je een goed gevoel krijgt. Hiermee houd je je energie op peil en houd je de hele dag je concentratie vast.

6. Ga op zoek naar een work-out die je met plezier doet

Beweging is in veel opzichten goed voor de gezondheid en daardoor een uitstekende vorm van zelfzorg. Nu we allemaal zo veel mogelijk moeten thuisblijven, is het belangrijk om in beweging te blijven. Ga dus vooral op zoek naar iets wat je leuk vindt om te doen. Veel sportscholen, yogastudio's en dergelijke bieden gratis of tegen een kleine vergoeding virtuele workouts die je online kunt volgen.

7. Zorg voor voldoende slaap

Verschillende wetenschappelijke onderzoeken hebben uitgewezen dat de meeste volwassenen per nacht 7 à 8 uur slaap nodig hebben. Slaap is goed voor je fysieke en mentale gezondheid en helpt je geconcentreerd te blijven gedurende de werkdag. Als je een regelmatig slaapritme hebt, is de kans groter dat je uitgerust wakker wordt en de dag goed begint.

8. Neem gedurende de dag voldoende pauzes

Regelmatig pauze nemen is belangrijk om geconcentreerd te blijven en het risico op een burn-out te beperken. Ga voor de lunch ook echt even weg van je scherm. Je kunt ook de Pomodorotechniek eens uitproberen. Hierbij werk je 25 minuten geconcentreerd aan een taak en neem je daarna vijf minuten pauze. Gebruik deze tijd bijvoorbeeld om wat oefeningen te doen, zoals stretchen, jumping jacks, rennen op de plaats of ademhalingsoefeningen. Zo blijf je gemotiveerd.

9. Houd contact met collega's

Houd via virtuele communicatiemiddelen actief contact met collega's. Dit is een manier om te ontspannen en tegelijkertijd een band met mensen op te bouwen. Ga op zoek naar een manier van communiceren waarmee je je verbonden voelt met collega's. Begin bijvoorbeeld een online chatgroep voor gezellige gesprekken die je anders bij het koffiezetapparaat zou voeren. Of houd regelmatig een virtueel 'happy hour', begin een leesclub, lunch virtueel samen of vind een andere manier om wekelijks of tweewekelijks over niet-werkgerelateerde dingen te praten.

10. Overweeg meditatietechnieken

Mediteren is een goede vorm van zelfzorg die je kan helpen aan het thuiswerken te wennen. Met dit soort oefeningen kun je je ontspannen en even je zinnen verzetten. Headspace, een online bedrijf dat is gespecialiseerd in meditatie, ontwikkelde onlangs de meditatiecollectie 'Weathering the Storm', die bedoeld is om mensen door deze lastige tijd te helpen. De gratis collectie (let op: Engelstalig) bestaat uit meditatie-, slaap- en bewegingsoefeningen. Er is ook een meditatieoefening van één minuut waarmee je een gevoel van ontspanning en concentratie kunt oproepen.

¹ Indeed survey, n=1,035

Eenvoudig solliciteren met een Indeed-cv

Gerelateerde artikelen

Meer weergeven 
Alles wat je moet weten over thuiswerken preview image

Ontdek onze tips om gezond en productief te blijven terwijl je vanuit huis werkt.

Handleiding voor thuiswerkende ouders preview image

Veel ouders zitten hierdoor noodgedwongen thuis met de kinderen en moeten proberen productief te blijven terwijl ze voor hun gezin zorgen.

Onderzoek: de acht grootste zorgen over de impact van het coronavirus preview image

Uit een onderzoek van Indeed onder meer dan 1000 mensen, is gebleken dat het coronavirus als een bedreiging voelt die een negatieve impact kan hebben op hun baan.