Over Nederlandse Spoorwegen

NS is in Nederland de grootste reizigersvervoerder op het spoor: per dag vervoeren wij ruim 1,1 miljoen reizigers. De elektrische treinen van NS zijn een zeer energie- en klimaatvriendelijk vervoermiddel met een lage CO2-uitstoot. Op de 385 stations biedt NS een scala aan voorzieningen om de reizigers van dienst te zijn.

NS bestaat uit diverse organisaties:
 – meer... 

  • Goedemiddag! 
Mijn naam is Robbert van Bemmel. Vanuit de opleiding Facility Management loop ik een half jaar stage bij de afdeling Recruitment. Samen met 2 collega's ben ik verantwoordelijk voor de organisatie van alle recruitmentevenementen. Hierbij kun je denken aan inhousedagen, lunchlezingen, netwerkevents, carrièrebeurzen en Meet&Greets. Deze evenementen zijn belangrijk om contact te leggen met potentiele nieuwe collega's en om NS als fijne werkgever op de kaart te zetten. 
#werkenbijns #NS #recruitment #intern #Intern
  • Vandaag neemt weer een andere collega je mee in zijn/haar werkweek. Benieuwd wie dat is? Blijf ons dan volgen! #werkenbijns #NS
  • Ja, beste mensen! Het zit erop! Ik hoop dat ik jullie deze week een mooi kijkje in de keuken van de machinist heb kunnen geven en dat jullie hebben genoten. Mocht je nou meer willen zien of vragen willen stellen, dan kun je mij als machinist volgen op de volgende accounts:

Instagram: @machinist_asd
Twitter: Twitter.com/machinistASD
YouTube: Youtube.com/meesterstefan

Overigens kun je ook proberen te zoeken naar "Meester Stefan", dan vind je me vaak ook wel. Morgen weer een andere collega die dit account overneemt. Ik vond het erg leuk jullie deze week mee te nemen in mijn week bij NS. Wie weet tot snel op de trein!

Foto: gemaakt in een ICMm na deze op de Watergraafsmeer te hebben geparkeerd voor reiniging en controles.

Het vak machinist heeft mij altijd weten te trekken, en nu, na ruim twee jaar ga ik nog dagelijks fluitend naar het werk. Wat een prachtbaan!

Ben je nou ook enthousiast geworden over het vak machinist, dan raad ik je van harte aan volgende week kennis te komen maken met machinisten op de meet en greet in Eindhoven of Utrecht op 20 januari. Het ROC van Amsterdam dat MBO-opleidingen voor machinisten in spe verzorgt heeft op die dag ook de deuren open!

Meet en Greet Eindhoven:
https://werkenbijns.nl/evenementen/meet-greet-eindhoven/
Meet en Greet Utrecht:
https://werkenbijns.nl/evenementen/meet-greet-utrecht-centraal/

Voor vacatures bij NS, kijk op werkenbijns.nl! Ook intern kun je namelijk een opleiding tot machinist volgen waarbij je direct in loondienst komt!

#WerkenbijNS #Machinist #Treinleven #Trein #NS #NederlandseSpoorwegen #TreinFotosNL #DutchTrains #Trains #Trains_Worldwide #Pocket_Rail #Railwayculture #Train_Explorer #Instatrain #Instarail #TrainDriver #Railway #Railways_of_our_world #RailFans #Railwayphotography #Lokführer #Ichbinlokführer #Eisenbahnfotographie #Eisenbahnfotographiearmy #Trainporn #Eisenbahnbilder #Eisenbahnherz #CabRide
  • Goedemiddag allemaal! Iedereen lekker uitgeslapen? Mijn dienst begon vanochtend al om 6u en het grootste deel zit er alweer op.

Gisteren had ik het heel kort over de GSM-R in de trein. Dit is de treintelefoon waar je als machinist contact met de treindienstleider (TRDL) van ProRail kunt leggen. Die stelt de rijwegen in waardoor seinen uit de stand stop komen en heeft overzicht over de gehele infra binnen zijn of haar gebied. Alle gesprekken met de TRDL moeten volgens veiligheidscommunicatie worden gevoerd.

Via die GSM-R kunnen we ook een alarmoproep ontvangen (afbeelding 1, gemaakt door een andere collega tijdens stilstand op een station). Wanneer je een oproep ontvangt kun je de machinist of treindienstleider die het bericht uitstuurt direct horen zodat je weet wat er aan de hand is. Bij calamiteiten die direct gevaar voor het treinverkeer of omgeving opleveren wordt zo'n alarmoproep uitgestuurd.

Zodra zo'n alarmoproep klinkt moet je als machinist onmiddellijk op zicht gaan rijden en je snelheid zo snel mogelijk aanpassen dat je overal voor kunt stoppen (in de dichte mist zal je dus stapvoets gaan rijden). De snelheid mag bij goed zicht sowieso niet hoger zijn dan 40km/u. Het rijden op zicht mag pas na bevestiging van een veilige situatie via de TRDL weer opgeheven worden. Je begrijpt dat in zo'n situatie grote vertragingen ontstaan, ook voor treinen die niet direct met de calamiteit te maken heeft.

Voor een "gestoorde overweg" kun je een aanwijzing overweg ontvangen. Dit kan zijn doordat de overweg te lang dicht ligt (kans op gevaarlijk gedrag weggebruikers), maar ook door een technische storing. Tevens zijn er nog vijf andere aanwijzingen mogelijk (afbeelding 2). Allemaal met hun eigen handelingen. Een aanwijzing wordt door veiligheidscommunicatie overgenomen, herhaald en daarna bevestigd door de TRDL. Veiligheid voor alles! Aanwijzingen staan overigens meestal los van alarmoproepen. Wel kan een aanwijzing worden afgegeven na afloop van een alarmoproep.

Reviews

Algehele waardering

4,1
Gebaseerd op 56 reviews
5 sterren
4 sterren
3 sterren
2 sterren
1 ster
Werk-Privé Balans
3,8
Compensatie/Arbeidsvoorwaarden
4,3
Doorgroeimogelijkheden
3,9
Management
3,5
Bedrijfscultuur
4,1

Salarissen

17 salarissen doorgegeven
€ 2.709 per maand (bruto)
  • Meest gerapporteerd
€ 1.200
€ 4.100
3 salarissen doorgegeven
€ 2.121 per maand (bruto)
De min. en max. salarissen worden niet weergegeven omdat we minder dan 5 salarissen hebben voor deze functie.
6 salarissen doorgegeven
€ 2.216 per maand (bruto)
€ 1.200
€ 4.100
Profiel geclaimd
Hoofdkantoor
Laan van Puntenburg 100
3511 ER Utrecht
Omzet
1 tot 5 miljard (EUR)
Medewerkers
Meer dan 10.000
Industrie-sector
Links
Nederlandse Spoorwegen op Instagram
Nederlandse Spoorwegen website

Twitter

Facebook